عیب یابی استپر موتور


در این مطلب قصد داریم راجب عیب یابی استپر موتور پراید، استپر موتور سمند، استپر موتور پژو206، استپر موتور پژو405 و استپر موتور L90بیشتر بدونیم.

 

استپر موتور پراید قطعه است که گاها باعث ایجاد دردسر میشود و برای عیب یابی مشکلات موتور خودروی خود به آشنایی اساس کار استپر موتور سمند نیاز داریم. بنابراین در این مقاله یاد میگیریم زمانی که به مشکل خوردیم از مراجعه به تعمیرکار بی نیاز بشیم و خودمان دست به کار بشیم.

 

علائم یک استپر موتور پژو206 معیوب

 

سرعت دور درجای خودرو کم است انگار که ساسات خوب کار نمی کند.

موقعی که موتور گرم می شود و دور موتور بالا می رود. نوسان دور موتور در طول درجا کار کردن که عموما با لرزش همراه است و گاهی 2 و یا هر 3 مورد با هم پیش میاد.

 

مشکلات مکانیکی استپر موتور

 

استپر موتور پژو405 را از روی خودرو باز کنید. برای این کار باید با یک پیچ گوشتی دو پیچ آنرا باز کنید.

 

اولین کاری که باید انجام دهید اینست که سر پیستون و قسمت های متحرک را تمیز کنید. به این دلیل که روی پیستون پس از مدتی کربن جمع می شود. و این لایه ی کربن باعث این می شود که استپر موتور L90نتواند به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس ECU را از طریق باز کردن بست باتری به مدت 30 تا 45 دقیقه تنظیم مجدد (ریست) کنید. این کار باعث می شود که ECU موقعیت استپر موتور را از دوباره تنظیم کند.

 

حالا باید استپر موتور ال90 را دوباره ببندید و استارت بزنید.

 

چنانچه مشکل شما برطرف نشد مرحله بعدی را دنبال کنید.

 

حالا باید قسمت های الکتریکی استپر موتور را باز کنید. اکنون قصد داریم استپر موتور را دمونتاژ کنیم. برای اینکار باید کاور بالایی استپر موتور که با 3 پیچ بسته شده است را باز کنید. سعی کنید با دقت قطعات را بیرون بیاورید در اینجا مراقب باشید فنر به بیرون پرتاب و گم نشود. حال استپر موتور را در محل خود روی داکت هوا ببندید.

 

چک کنید که پیستون روی بیرینگ ها به راحتی حرکت می کند و گیر نداشته باشد.

 

اکنون خودرو را روشن کنید تا گرم شود. با دست خود کمی آن را بچرخانید. یک بار به یک سمت و دیگر بار به سمت دیگر بچرخانید تا دور موتور را با آن بالا و پایین کنید.اگر به این طریق تونستید دور مناسب را کنترل کنید و همچنین دور موتور نوسان نداشت، می توانید با اطمینان تقریبا زیادی از نبود مشکلات مکانیکی استپر موتور خاطر جمع شوید. پس باید به دنبال عیب الکترومکانیکی بود.

 

منبع: استپر موتور و وظیفه آن در خودرو

 

  انتشار : ۲۰ فروردین ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 53

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فایتون قطعه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما