معرفی قطعات جلوبندی خودرو


اگر بخواهیم تعریف کلی از لوازم جلوبندی پراید، لوازم جلوبندی سمند، لوازم جلوبندی پژو206، لوازم جلوبندی پژو405 ارائه دهیم میتوان اینطور بیان کرد که به قسمت زیرین جلوی خودرو جلوبندی گفته می‌شود. وظیفه جلوبندی، تعلیق یا هندلینگ خودرو در چاله‌، دست‌انداز‌ و پیچ‌های جاده میباشد.

 

قطعات جلوبندی خودرو

رام: یکی از اجزای لوازم جلوبندی پراید رام است که قطعه ای فلزی میباشد که از 2 سر به شاسی ها اتصال داده شده. بقیه ی قسمت های جلو بندی خودرو بوسیله رام به اتاق خودرو متصل می شوند.

 

فلز: یکی دیگر از اجزای لوازم جلوبندی سمند فنر است فنر یا لول فنر قطعه ای است، که وزن اتاق خودرو بر روی آن قرار داره، فنر بر اساس قابلیت ارتجاعی که دارد، بیشترین ضربات و تکان ها بر روی آنها میباشد. کارهایی از قبیل ارتفاع زدن و تغییر فنر خودرو غیر استاندارد حساب می شود.

 

کمک فنر: کمک فنر از دیگر اجزای لوازم جلوبندی پژو206، قطعه ای است که به نزدیکی چرخ ها اتصال داده شده، تا نوسانات فنر را کنترل و به اصطلاح روان کند. یک سر فنر به اتاق (شاسی) و سر دیگر به قسمتی از سیستم تعلیق مثل پوسته اکسل و یا طبق متصل شده. در این وضع حرکت فنر باعث افزایش و کاهش طول کمک‌ فنر است.

 

انواع کمک فنر:

کمک فنر اهرمی

کمک‌ فنر تلسکوپی

کمک‌ فنر هیدرو استاتیکی

کمک‌ فنر هیدرولیکی یا روغنی

کمک‌ فنر گازی یا بادی

 

علائم خرابی کمک فنر:

نشتی کمک فنر

یک سمت خودرو خوابیدگی داشته باشد

هنگام ترمز گرفتن خودرو به سمت جلو شیرجه بزند

بالا پایین شدن دائم چرخ ها در سطوح ناهموار

فرسودگی تایرها

خودرو به یک سمت کشیده شود

شنیده شدن صدای تقه موقع عبور از دست اندازها

 

سیبک ها

از دیگر اجزای لوازم جلوبندی پژو405 میتوان به سیبک فرمان اشاره کرد که قطعه ایست که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، سبب چرخیدن چرخ ها هم شود. این قطعه که کروی شکل میباشد، باعث چرخش به 3 محور مختصاتی میشود، که نتیچه هدایت و فرمان دهی به قسمت جلوی خودرو میباشد. همچنین سیبک فرمان، باعث خنثی شدن حرکت‌های ناخواسته ای مثل ورود به یک دست انداز هم هست. سیبک، از یک طرف به طبق های خودرو و از سمت دیگر به متعلقات چرخ اتصال دارد. فرمان خودرو که به هر طرف بچرخد، سیبک فرمان هم باعث مشود چرخ ها به همان طرف بچرخد.

 

طبق

طبق بازویی هست که سیستم تعلیق را به شاسی متصل می‌کند. طبق‌ از طریق بوش‌ به شاسی و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو متصل شده است.

 

میله تعادل یا میل موجگیر

میل تعادل یا همان میل موج گیر در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. میل موجگیر وظیفه تقسیم نیرو را بین چرخ ها در زمان حرکت خودور در پیچ ها به عهده دارد و مانع خم شدن بیش از حد خودرو به یک طرف می شود. میل موجگیر 2 سر فنرهای چپ و راست را به هم متصل می کند، این کار عملکرد فنرهای چپ و راست را کم می کند. میل موجگیر معمولا مابین دو طبق پایین نصب می شود.

 

منبع: لوازم جلوبندی چیست؟ | از چه اجزائی تشکیل شده است؟ | فایتون قطعه

  انتشار : ۸ اسفند ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 54

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فایتون قطعه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما