میل موجگیر چیست؟


میل موجگیر تیبا ، میل تعادل و یا میل بالانس، میله‌ای است چرخان و با توزیع جرمی نامتقارن. که در 2 سر آن، سیبک قرار دارد. به نحوی که به دلیل شکل ساختمانی خاصی که دارد، در اثر نیروی گریز از مرکز، باعث ارتعاش خودخواسته با اختلاف فاز، نسبت به ارتعاش میل لنگ می شود. که به سبب این امر میرایی ارتعاشات تولید شده در بخش هایی از موتور، که در آنها سامانه لرزه‌گیر مجزایی وجود ندارد، خواهد شد. میل تعادل، نیروی دوران خود را از طریق چرخ دنده درگیر متصل به چرخ دنده سر میل لنگ تامین می نماید.

به این دلیل عدم دقت لازم در تایمینگ چرخ دنده سر میل تعادل و یا ساییدگی دنده ها در این قسمت ها باعث تشدید و ارتعاش زیاد بدنه موتور خواهد شد. میل موجگیر سمند یا میل تعادل، سیستم تعلیق سمت چپ و راست خودرو را به یکدیگر متصل می کند و ارتعاشات ریز و کوچک را دریافت می کند. سپس این ارتعاشات را بین هر 2 طرف تقسیم می کند و باعث می شود خودرو حرکت نرم تری داشته باشد.

این قطعه با لاستیک چاکدار در یک سطح و معمولا بین 2 طبق پایین قرار می گیرد. به طور کلی، میل موجگیر وظیفه کنترل تکان های اتاق خودرو در هنگام دور زدن، پیچیدن و در سطوح ناهموار را عهده دار است و از گیج شدن جلوبندی خودرو جلوگیری می کند.

 

در مواردی که تنها یک چرخ در دست انداز می افتد میل موجگیر پراید، نقش خود را ایفا می کند و زمانی که خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم در حرکت است، وجود این قطعه تاثیر آنچنانی ندارد.

هنگامی که خودرو در حال پیچیدن است میل موجگیر نیروی کششی اتاق را به سمت بیرون پیچ متمایل می کند سپس طبق ها را به طرف پایین کشیده و در سمت مخالف حرکت می نماید و میل موج را چرخانده و با مقاومت میل موجگیر رو به رو می شود، این عمل موجب می شود، به طبق ها فشار وارد شود و سیستم تعلیق سفت شود و مانع کشش و کج شدن اتاق خودرو در پیج ها و سطوح ناهموار می گردد.

 

زمانی که میل موجگیر پژو206 یا میل موجگیر پژو405 خراب شده باشد در خودرو ناسازگاری دیده می شود و خودرو در اصطلاح گیج می شود و به صدا می افتد.

 

با توجه به اینکه این قطعه از قطعات جلوبندی خودرو حساب می شود، کیفیت ضعیف و عملکرد نامناسب آن ممکن است به سایر قطعات جلوبندی نیز آسیب برساند.

 

منبع: میل موجگیر چیست؟

  انتشار : ۷ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 58

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فایتون قطعه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما