• عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

عیب یابی میل موجگیر


در این مطلب قصد داریم در مورد عیب یابی میل موجگیر پراید، میل موجگیر سمند، میل موجگیر تیبا، میل موجگیر پژو206، میل موجگیر پژو405 بیشتر بدونیم.

 

سیستم تعلیق جلو 4 وظیفه اصلی دارد: نگهداری وزن قسمت جلوی خودرو – جذب ضربه های دست انداز و جلوگیری از انتقال این ضربه ها به سرنشینان و بار - تامین کنترل فرمان در حین ترمز گیری شدید.

 

میل موجگیر پراید به کنترل پایداری اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن یا رانندگی روی سطح ناهموار کمک می کند. وقتی میل موجگیر تیبا یا میل تعادل خراب می شود در خودرو ناسازگاری دیده می شود و اصطلاحا خودرو گیج می شود و به صدا می افتد. با توجه به اینکه میل موجگیر سمند از قطعات جلوبندی خودرو محسوب می شود، کیفیت ضعیف و عملکرد نامناسبش امکان دارد به سایر قطعات جلوبندی هم آسیب برساند. همچنین انتخاب میل موجگیر پژو206 با کیفیت و دارای گارانتی موجب افزایش ایمنی سرنشینان خودرو می شود.

 

میل موجگیر پژو405 تحت فشار و بار زیادی است و در صورتی که در سطوح ناهموار یا با سرعت های بالا مورد استفاده قرار گیرد قطعا زودتر مستهلک می شود و ممکن است علائم خرابی آن نمایان شود. میل موجگیر توسط دو عدد بوش محکم نگهداری می شود و چنانچه این بوش ها به هر دلیلی خراب شوند، غربلیک فرمان به لرزش در می آید و به اصطلاح فرمان می زند. بوش های تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش بسزایی خواهند داشت.

 

همچنین گردگیر های استفاده شده در دو سر میل موجگیرنیز ممکن است در اثر گذر زمان دچار پارگی شوند. و همچنین امکان دارد بر اثر استفاده طولانی مدت از این میل موجگیر سیبک های آن دچار لقی یا شل شدگی شوند. در صورتی که در هنگام چرخاندن فرمان خودرو صدای تق تق یا ضربه در فرمان خودرو احساس می کنید حتما میل موجگیر را مورد بررسی قرار دهید.

 

منبع: میل موجگیر چیست؟

عیب یابی استپر موتور


در این مطلب قصد داریم راجب عیب یابی استپر موتور پراید، استپر موتور سمند، استپر موتور پژو206، استپر موتور پژو405 و استپر موتور L90بیشتر بدونیم.

 

استپر موتور پراید قطعه است که گاها باعث ایجاد دردسر میشود و برای عیب یابی مشکلات موتور خودروی خود به آشنایی اساس کار استپر موتور سمند نیاز داریم. بنابراین در این مقاله یاد میگیریم زمانی که به مشکل خوردیم از مراجعه به تعمیرکار بی نیاز بشیم و خودمان دست به کار بشیم.

 

علائم یک استپر موتور پژو206 معیوب

 

سرعت دور درجای خودرو کم است انگار که ساسات خوب کار نمی کند.

موقعی که موتور گرم می شود و دور موتور بالا می رود. نوسان دور موتور در طول درجا کار کردن که عموما با لرزش همراه است و گاهی 2 و یا هر 3 مورد با هم پیش میاد.

 

مشکلات مکانیکی استپر موتور

 

استپر موتور پژو405 را از روی خودرو باز کنید. برای این کار باید با یک پیچ گوشتی دو پیچ آنرا باز کنید.

 

اولین کاری که باید انجام دهید اینست که سر پیستون و قسمت های متحرک را تمیز کنید. به این دلیل که روی پیستون پس از مدتی کربن جمع می شود. و این لایه ی کربن باعث این می شود که استپر موتور L90نتواند به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس ECU را از طریق باز کردن بست باتری به مدت 30 تا 45 دقیقه تنظیم مجدد (ریست) کنید. این کار باعث می شود که ECU موقعیت استپر موتور را از دوباره تنظیم کند.

 

حالا باید استپر موتور ال90 را دوباره ببندید و استارت بزنید.

 

چنانچه مشکل شما برطرف نشد مرحله بعدی را دنبال کنید.

 

حالا باید قسمت های الکتریکی استپر موتور را باز کنید. اکنون قصد داریم استپر موتور را دمونتاژ کنیم. برای اینکار باید کاور بالایی استپر موتور که با 3 پیچ بسته شده است را باز کنید. سعی کنید با دقت قطعات را بیرون بیاورید در اینجا مراقب باشید فنر به بیرون پرتاب و گم نشود. حال استپر موتور را در محل خود روی داکت هوا ببندید.

 

چک کنید که پیستون روی بیرینگ ها به راحتی حرکت می کند و گیر نداشته باشد.

 

اکنون خودرو را روشن کنید تا گرم شود. با دست خود کمی آن را بچرخانید. یک بار به یک سمت و دیگر بار به سمت دیگر بچرخانید تا دور موتور را با آن بالا و پایین کنید.اگر به این طریق تونستید دور مناسب را کنترل کنید و همچنین دور موتور نوسان نداشت، می توانید با اطمینان تقریبا زیادی از نبود مشکلات مکانیکی استپر موتور خاطر جمع شوید. پس باید به دنبال عیب الکترومکانیکی بود.

 

منبع: استپر موتور و وظیفه آن در خودرو

 

نقش میل موجگیر در خودرو


میل موجگیر یا میل تعادل بخشی از سیستم تعلیق خودرو است و به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مارپیچی کمک می کند. میل موجگیر پراید، میل موجگیر سمند، میل موجگیر تیبا، میل موجگیر پژو206، میل موجگیر پژو405 که معمولا یک میله فولادی هم هست در 2 سر خود دارای بوش است. که معمولا زیر کاپوت وصل شده است و چرخ های مقابل را به یکدیگر متصل می کند. در خودروهایی که سیستم تعلیق مستقل دارند، این میله در زیر بازوها نصب شده است. در حالی که بسیاری از خودروهای امروزی، در قسمت جلو دارای میل موجگیر هستند.

 

در بعضی از خودروها، لاستیک ها به صورت استاندارد و با زاویه اندک نسبت به سطح جاده نصب می شوند. تا در پیچ ها، پایداری خودرو بیشتر شود. با این حال در شرایط بحرانی مایل بودن چرخ ها هم کمک چندانی به جلوگیری از واژگونی خودرو نمی کند و این زمان است که اهمیت نصب میله تعادل بیشتر آشکار می شود.

 

 

عملکرد میل موجگیر پژو206

وظیفه اصلی میل موجگیر پراید، میل موجگیر سمند، میل موجگیر تیبا، میل موجگیر پژو206، میل موجگیر پژو405مقاومت در برابر رول خودرو است. میل موجگیر یک نوعی فنر موجگیر است. میل موج گیر یا میل تعادل در برابر پیچش مقاومت می کند. این عمل باعث سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود. وقتی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند میل موج گیر عمل می کند. وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مسیر مستقیم حرکت می کند وجود میل موجگیر هیچ تاثیری ندارد. بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند.

 

 

 

معایب استفاده از میله تعادل های خیلی سفت

میل موجگیر یا میل تعادل، دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل می کند ، این کار آزادی عملکرد فنر های چپ و راست را کم می کند .وظیفه سیستم تعلیق ، نگه داشتن لاستیک ها در تماس با سطح جاده است. سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل خود را با وضعیت جاده یکسان کنند.

 

منبع: میل موجگیر چیست؟

معرفی قطعات جلوبندی خودرو


اگر بخواهیم تعریف کلی از لوازم جلوبندی پراید، لوازم جلوبندی سمند، لوازم جلوبندی پژو206، لوازم جلوبندی پژو405 ارائه دهیم میتوان اینطور بیان کرد که به قسمت زیرین جلوی خودرو جلوبندی گفته می‌شود. وظیفه جلوبندی، تعلیق یا هندلینگ خودرو در چاله‌، دست‌انداز‌ و پیچ‌های جاده میباشد.

 

قطعات جلوبندی خودرو

رام: یکی از اجزای لوازم جلوبندی پراید رام است که قطعه ای فلزی میباشد که از 2 سر به شاسی ها اتصال داده شده. بقیه ی قسمت های جلو بندی خودرو بوسیله رام به اتاق خودرو متصل می شوند.

 

فلز: یکی دیگر از اجزای لوازم جلوبندی سمند فنر است فنر یا لول فنر قطعه ای است، که وزن اتاق خودرو بر روی آن قرار داره، فنر بر اساس قابلیت ارتجاعی که دارد، بیشترین ضربات و تکان ها بر روی آنها میباشد. کارهایی از قبیل ارتفاع زدن و تغییر فنر خودرو غیر استاندارد حساب می شود.

 

کمک فنر: کمک فنر از دیگر اجزای لوازم جلوبندی پژو206، قطعه ای است که به نزدیکی چرخ ها اتصال داده شده، تا نوسانات فنر را کنترل و به اصطلاح روان کند. یک سر فنر به اتاق (شاسی) و سر دیگر به قسمتی از سیستم تعلیق مثل پوسته اکسل و یا طبق متصل شده. در این وضع حرکت فنر باعث افزایش و کاهش طول کمک‌ فنر است.

 

انواع کمک فنر:

کمک فنر اهرمی

کمک‌ فنر تلسکوپی

کمک‌ فنر هیدرو استاتیکی

کمک‌ فنر هیدرولیکی یا روغنی

کمک‌ فنر گازی یا بادی

 

علائم خرابی کمک فنر:

نشتی کمک فنر

یک سمت خودرو خوابیدگی داشته باشد

هنگام ترمز گرفتن خودرو به سمت جلو شیرجه بزند

بالا پایین شدن دائم چرخ ها در سطوح ناهموار

فرسودگی تایرها

خودرو به یک سمت کشیده شود

شنیده شدن صدای تقه موقع عبور از دست اندازها

 

سیبک ها

از دیگر اجزای لوازم جلوبندی پژو405 میتوان به سیبک فرمان اشاره کرد که قطعه ایست که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، سبب چرخیدن چرخ ها هم شود. این قطعه که کروی شکل میباشد، باعث چرخش به 3 محور مختصاتی میشود، که نتیچه هدایت و فرمان دهی به قسمت جلوی خودرو میباشد. همچنین سیبک فرمان، باعث خنثی شدن حرکت‌های ناخواسته ای مثل ورود به یک دست انداز هم هست. سیبک، از یک طرف به طبق های خودرو و از سمت دیگر به متعلقات چرخ اتصال دارد. فرمان خودرو که به هر طرف بچرخد، سیبک فرمان هم باعث مشود چرخ ها به همان طرف بچرخد.

 

طبق

طبق بازویی هست که سیستم تعلیق را به شاسی متصل می‌کند. طبق‌ از طریق بوش‌ به شاسی و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو متصل شده است.

 

میله تعادل یا میل موجگیر

میل تعادل یا همان میل موج گیر در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. میل موجگیر وظیفه تقسیم نیرو را بین چرخ ها در زمان حرکت خودور در پیچ ها به عهده دارد و مانع خم شدن بیش از حد خودرو به یک طرف می شود. میل موجگیر 2 سر فنرهای چپ و راست را به هم متصل می کند، این کار عملکرد فنرهای چپ و راست را کم می کند. میل موجگیر معمولا مابین دو طبق پایین نصب می شود.

 

منبع: لوازم جلوبندی چیست؟ | از چه اجزائی تشکیل شده است؟ | فایتون قطعه

تشخیص لنت ترمز اصلی از تقلبی


لنت ترمز پراید، لنت ترمز سمند، لنت ترمز پژو206، لنت ترمز پژو405 یکی از قطعات پرمصرف، لوازم یدکی خودرو محسوب می‌شود. لنت‌ ترمز در حال حاضر با برندهای مختلف داخلی و خارجی وارداتی با کیفیت های متفاوتی تولید و عرضه می‌شود. در سال های اخیر، با افزایش ارز و به طبع آن، افزایش قیمت قطعات اصلی شرکتی، سواستفاده کنندگان، به طور ماهرانه ای به جعل بسته ‌بندی و حک کردن قطعات مانند قطعه اصلی می‌پردازند. که گاهی شناسایی قطعه تقلبی از اصلی، حتی برای فروشندگان هم غیر قابل تشخیص می‌شود.

 

تشخیص لنت ترمز

تشخیص لنت ترمز پراید اصلی کار آسانی نیست. از آنجایی که لنت ترمز سمند تقلبی یا غیر اصل در بازار بسیار زیاد شده است و از طرف دیگر، توزیع کننده ها تمایل بیشتری به خرید و عرضه لنت ترمز پژو206 ارزان تر و مرقون به صرفه دارند، توصیه ما به شما خرید لنت ترمز پژو405 اصلی از فروشگاه های معتبری همچون فروشگاه فایتون قطعه است.

 

شاید به نظر لنت ترمز غیر اصلی مقرون به صرفه باشد اما اگر تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم، لنت ترمز اصلی مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر از لنت ترمز تقلبی است. کیفیت لنت ترمز اصلی با متریال استاندارد باعث مصرف شدن لنت ترمز با در دراز مدت و آسیب نرسیدن به دیسک چرخ و دیگر اجزای سیستم ترمز خودرو می شود.

 

پس می توان گفت لنت ترمز خریداری شده توسط شما مستقیما با امنیت و جان شما در ارتباط است.

 

نکات مهم در تشخیص لنت ترمز اصلی

بسته بندی و جعبه: یکی از راه های تشخیص لنت ترمز اصلی جعبه و بسته بندی می باشد. هر برندی ویژگی و نشانه های خود را دارد. در نمونه های تقلبی و غیر اصلی معمولا از کاغذ بسته بندی و رنگ ارزان و بی کیفیت استفاده می شود.

 

لوگو و هولوگرام: یکی دیگر از راه های تشخیص لنت ترمز اصلی وجود هولوگرام و برچسب مخصوص برند می باشد. گرچه این هولوگرام ها هم قابلیت کپی برداری دارند ولی معمولا در نمونه های کپی، اختلافی با نمونه اصلی دارد.

برچسب بارکد: بارکد معمولا در لنت ترمز های خودروهای داخلی وجود دارد که می توان با استفاده از این نشانه از اصالت لنت ترمز مطمئن شد.

 

شیارهای موجود بر روی لنت ترمز: دیگر راه تشخیص لنت ترمز اصلی، چک کردن شیارهای لنت ترمز است. به این صورت که در نمونه های غیر اصل از شیارهای مشابه با نمونه اصلی استفاده نمی شود.

 

منبع: معرفی انواع لنت ترمز

استپر موتور و وظیفه آن در خودرو


استپر موتور چیست

در این مطلب قصد داریم به تحلیل و بررسی استپر موتور پراید، استپر موتور سمند، استپر موتور پژو206 و استپر موتور پژو405 بپردازیم.

 

استپر موتور یکی از قطعه های اساسی، مربوط به سیستم موتور است. این قطعه تحت فرمان موتور خودرو است و با دستور آن عمل می کند.

چنانچه اختلالی در عملکرد استپر موتور پیکان ایجاد شود، موتور خودرو هنگام دور درجا، یا ورود به دنده در خودروهای اتوماتیک و یا ترمز گرفتن شدید یا در فصل های سرما، دچار نوسانات فراوان می شود، خاموش می شود یا گاز بیهوده می‌خورد.

استپر موتور 206 که روی دریچه گاز موتورهای انژکتوری قرار گرفته، کمک می کند تا وقتی دریچه گاز خودرو کثیف شد و عملکرد آن دچار اختلال شد، موتور خودرو بتواند بدون نوسان به کار خود ادامه دهد و باعث خاموشی نشود.

 

اجزای استپر موتور

استپر موتور 405 هم مانند هر قطعه ای در خودرو از اجرایی تشکیل شده مانند:

موتور الکتریکی-فنر نگه دارنده-بوش جداکننده-شفت استپر-کلاهک

 

نحوه کار استپر موتور

استپر موتور L90 روی دریچه گاز نصب می شود و توسط کامپیوتر خودرو (ECU) کنترل می‌شود. استپر موتور ال90 با حرکت جلو و عقب، مقدار ورودی هوا را کنترل می‌کند. که این حرکت از طریق چهار ترانزیستور کنترل می‌شود.

 

به طور خلاصه وظایف استپر موتور سمند را میتوان به این صورت بیان کرد:

  • استپر موتور پژو405 هنگام سرد بودن موتور، نقش ساسات را ایفا می‌کند؛ به تین معنی که وقتی موتور سرد باشد، با تنظیم سوزن خودرو با همان اولین استارت روشن می‌شود.

 

علایم خرابی استپر موتور

  • افت شدید دور موتور هنگام روشن شدن کولر
  • در شرایط مختلف دور موتور دچار ناپایداری دائمی شود
  • در حال سکون نوسانات موتور داشته باشیم، مثل گاز خوردن سرخود موتور بدون دخالت راننده
  • خاموش شدن خودرو به محض رها کردن پدال گاز
  • گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو
  • خودرو در هوای سرد بد روشن شود
  • در حالت گاز دادن دچار کاهش شتاب شویم

 

روش های تعمیر استپر موتور

به دلیل اینکه ساختار استپر موتور L90 بسیار ساده است، اگر هنوز استپر موتور ال90 دچار سوختگی نشده و آسیب شدیدی ندیده باشد.

 

نکات تمیز کردن استپر موتور

راننده می تواند این کار را با صرف وقت و دقت انجام دهد. چنانچه به هر دلیلی خودتان این کار را انجام نمی دهید، می‌توانید برای شستشوی استپر موتور به باطری‌سازی مراجعه کنید.

 

منبع: استپر موتور و وظیفه آن در خودرو

 

انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

برچسب های مهم

انتخاب یک لنت ترمز خوب


لنت ترمز با ایجاد اصطحکاک با دیسک باعث توقف خودرو یا کاهش سرعت خودرو می شود. در صورتی که جنس لنت ترمز چرخ جلو پراید مرغوب نباشد و به اصطلاح تقلبی باشد، در انجام وظیفه خود دچار مشکل خواهد شد و با درست کار نکردن لنت ترمز پژو206 و لنت ترمز جلو پژو206 سیستم ترمز هم دچار مشکل می شود و احتمال وقوع تصادف افزایش می یاید. کیفیت لنت ترمز سمند نیز مثل بسیاری از لوازم یدکی خودرو، رابطه مستقیمی با قیمت این قطعه دارد. شما می توانید با هر قیمتی، لنت ترمز 405 را از بازار تهیه نمایید.

 

ویژگی‌های ساختاری لنت ترمز

معمولا شرکت‌های مختلف لنت ترمزها را با اشکال مختلف می‌سازند. منظور از این کار، بهبود ترمزگیری، کم شدن صدا و عملکرد بهتر دیسک ها است. اکثر لنت ترمزها دارای شیارهایی هستند که دلیل وجودشان بیرون رفتن گازهای تولید شده زمان ترمزگیری و گرد لنت ترمز چرخ جلو پراید است. همچنین جالب است بدانید که این شیارها باعث می‌شوند هوا بهتر جریان پیدا کند و در نتیجه لنت ترمز پژو206 و لنت ترمز جلو پژو206 سریع‌تر خنک شود. پر شدن این شیارها می‌تواند مشکلی به اسم شیشه شدن لنت را به باعث شود که در سرعت‌های بالا ترمزگیری را دشوار می‌کند.

 

اگر کالیپر ترمز موفق نشود همه سطح لنت ترمز 405 را بر روی دیسک‌ها قرار دهد، فشار بیشتری وارد شده و در نتیجه شما صدای بلندتری را هنگام ترمز گرفتن می‌شنوید. یکی از راه‌های تشخیص زمان تعویض لنت ترمز سمند، شنیدن صدا مزمان گرفتن ترمز است. در برخی از موارد، لنت ترمزهای نو نیز این مشکل را دارند که برای پیشگیری از آن، اکثر افراد ترجیح می‌دهند لنت ترمز را به شکل پخ شده عرضه کنند.

 

روش های برای انتخاب یک لنت ترمز خوب

  • انتخاب لنت ترمز بر اساس نوع خودرو

· انتخاب نوع لنت ترمز بر اساس نوع کارکرد خودرو

· انتخاب لنت ترمز خوب بر اساس مسیر تردد خودرو

· سرعت رانندگی با ماشین

· سیستم ترمز خودرو ما absیا معمولی است

· شرایط آب و هوایی محل کاربرد لنت ترمز

· مبلغی که می خواهیم هزینه کنیم

· وزن خودرو

· نوع مواد تشکیل دهنده لنت ترمز

 

منبع: معرفی انواع لنت ترمز

تست کشش سیبک فرمان


در آزمون تست کشش سیبک فرمان پراید، سیبک فرمان پژو206، سیبک فرمان سمند، سیبک فرمان پژو 405 و... محور سیبک را در جهت عمودی تحت نیروی کششی قرار می دهند تا از مفصل خود خارج شود. تحمل مفصل را به وسیله نیرویی که در لحظه خروج توپ از مفصل حاصل می شود تعیین می نمایند.

 

سیبک فرمان پراید، سیبک فرمان پژو206، سیبک فرمان سمند، سیبک فرمان پژو 405 و... قطعات کروی فرمان خودرو و هدایت آن است. سیبک باعث حرکت بدون اصطکاک بین دو قطعه می شود. سیبک ها همواره موقع کار در معرض نیروهای فشاری و کششی هستند. زمانی که سیبک زیر محور چرخ و بالای طبق پایینی قرار بگیرد، محور چرخ به سمت بالا و طبق به سمت پایین متمایل می گردد و در نتیجه باعث کشیده شدن سیبک می شود.

یکی از تست هایی که به شناسایی خرابی های احتمالی سیبک کمک می کند، تست کشش سیبک فرمان خودور می باشد.

 

کیفیت سیبک فرمان

با ملاحظه به مواردی می توانید از کیفیت سیبک فرمان خود اطمینان حاصل نمایید. اصل مهم و نکته قابل توجه جنس سیبک ها می باشد و حتما باید مورد توجه اساسی قرار بگیرد . اما نکته طلایی به طور ویژه ای اهمیت دارد نحوه صحیح رانندگی می باشد. موقع خرید سیبک باید به یک نکته توجه کنید و آن، جای جوش محل اتصال کلگی سیبک به میله آن است. جنس آلیاژ هم یکی دیگر از موارد مهم است همچنین گردگیر سیبک فرمان باید سالم باشد.

 

نکاتی درباره تعویض سیبک فرمان پراید

تعمیرات سیستم جلوبندی پراید از لحاظ هزینه به نسبت سایر خودروها کمتر است، ولی شما بتوانید با رعایت یک سری از نکات، همین هزینه ناچیز را به نزدیک صفر برسانید. علائم خرابی سیبک فرمان پراید هم مانند علائم خرابی سیبک فرمان پژو ۲۰۶سیبک فرمان سمند سیبک فرمان پژو ۴۰۵ و.... است. سیبک فرمان پراید هم جزو قطعات با قیمت بالا نیست. نکته قابل توجه اینست که انتخاب سیبک فرمان پراید به هیچ وجه کار سختی نیست، زیرا که تمام مدل های پراید از یک نوع سیبک فرمان استفاده می کنند.

 

منبع: همه چیز درباره سیبک فرمان

معرفی اجزای جلوبندی خودرو


لوازم جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می‌شود. در حوزه مربوط به خودرو، بحثی هست به نام خوش‌دستی یا هندلینگ که بخش عمده‌ ی آن مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین می‌شود. و همینطور بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیم های خودرو می باشد. لوازم جلوبندی پراید، لوازم جلوبندی سمند، لوازم جلوبندی پژو206، لوازم جلوبندی پژو405 خودرویی که به خوبی تنظیم باشد در نتیجه رانندگی راحت تری را به دنبال دارد.

 

اجزای تشکیل دهنده ی جلوبندی پراید خودرو

به طور کلی جلوبندی سمند شامل سه سیستم اصلی می شود:

  1. سیستم انتقال قدرت
  2. سیستم تعلیق
  3. سیستم فرمان

 

و همچنین جلوبندی پژو206 شامل قطعات زیر می باشد:

میل موجگیر - میل تعادل - طبق - سگ دست - شغال دست - کمک فنر - فنر - سیبک‌ها - سیستم فرمان - دستگاه تعلیق – اکسل

 

دلایل خرابی جلوبندی خودرو

  • خرابی لاستیک ها
  • بالانس نبودن چرخ ها
  • خرابی بلبرینگ چرخ
  • غیر استاندارد و ضعیف بودن کمک فنر و فنر ها
  • ضربه وارد شده به شاسی ها

باید به این نکته توجه داشت که هر قطعه از جلوبندی پژو405 که خراب شود باعث خرابی و آسیب دیدن بقیه قسمت های جلوبندی می شود.

 

علائم خرابی جلوبندی خودرو

می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • سواری خشک و خشن
  • روغن زدگی از کمک فنرها
  • پاسخ خودرو نسبت به آزمون تکان
  • وجود سر و صدا در حین حرکت یا پیچیدن

 

عیب یابی جلوبندی خودرو

 

اول اینکه مراحل عیب یابی و تعمیر جلوبندی خودرو را به افراد کارشناس و خبره بسپارید. زیرا هرگونه سهل انگاری در این مورد می تواند باعث ایجاد خرابی بیشتر شود. در برخی از مواقع ممکن است نقص به وجود آمده کاملا احساس نشود. برای عیب یابی روش های آزمایشی مختلفی در پیش گرفته می شود و به همین دلیل زمان بر است. در هر صورت یک فرد با تجربه می تواند راه کارهای مناسبی برای تعمیر و تعویض اجزای جلوبندی خودرو در پیش بگیرید و از تشدید یافتن نقص ایجاد شده جلوگیری کند.

 

منبع: لوازم جلوبندی چیست؟ | از چه اجزائی تشکیل شده است؟ | فایتون قطعه

میل موجگیر چیست؟


میل موجگیر تیبا ، میل تعادل و یا میل بالانس، میله‌ای است چرخان و با توزیع جرمی نامتقارن. که در 2 سر آن، سیبک قرار دارد. به نحوی که به دلیل شکل ساختمانی خاصی که دارد، در اثر نیروی گریز از مرکز، باعث ارتعاش خودخواسته با اختلاف فاز، نسبت به ارتعاش میل لنگ می شود. که به سبب این امر میرایی ارتعاشات تولید شده در بخش هایی از موتور، که در آنها سامانه لرزه‌گیر مجزایی وجود ندارد، خواهد شد. میل تعادل، نیروی دوران خود را از طریق چرخ دنده درگیر متصل به چرخ دنده سر میل لنگ تامین می نماید.

به این دلیل عدم دقت لازم در تایمینگ چرخ دنده سر میل تعادل و یا ساییدگی دنده ها در این قسمت ها باعث تشدید و ارتعاش زیاد بدنه موتور خواهد شد. میل موجگیر سمند یا میل تعادل، سیستم تعلیق سمت چپ و راست خودرو را به یکدیگر متصل می کند و ارتعاشات ریز و کوچک را دریافت می کند. سپس این ارتعاشات را بین هر 2 طرف تقسیم می کند و باعث می شود خودرو حرکت نرم تری داشته باشد.

این قطعه با لاستیک چاکدار در یک سطح و معمولا بین 2 طبق پایین قرار می گیرد. به طور کلی، میل موجگیر وظیفه کنترل تکان های اتاق خودرو در هنگام دور زدن، پیچیدن و در سطوح ناهموار را عهده دار است و از گیج شدن جلوبندی خودرو جلوگیری می کند.

 

در مواردی که تنها یک چرخ در دست انداز می افتد میل موجگیر پراید، نقش خود را ایفا می کند و زمانی که خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم در حرکت است، وجود این قطعه تاثیر آنچنانی ندارد.

هنگامی که خودرو در حال پیچیدن است میل موجگیر نیروی کششی اتاق را به سمت بیرون پیچ متمایل می کند سپس طبق ها را به طرف پایین کشیده و در سمت مخالف حرکت می نماید و میل موج را چرخانده و با مقاومت میل موجگیر رو به رو می شود، این عمل موجب می شود، به طبق ها فشار وارد شود و سیستم تعلیق سفت شود و مانع کشش و کج شدن اتاق خودرو در پیج ها و سطوح ناهموار می گردد.

 

زمانی که میل موجگیر پژو206 یا میل موجگیر پژو405 خراب شده باشد در خودرو ناسازگاری دیده می شود و خودرو در اصطلاح گیج می شود و به صدا می افتد.

 

با توجه به اینکه این قطعه از قطعات جلوبندی خودرو حساب می شود، کیفیت ضعیف و عملکرد نامناسب آن ممکن است به سایر قطعات جلوبندی نیز آسیب برساند.

 

منبع: میل موجگیر چیست؟

تشخیص سلامت سیستم جلوبندی خودرو


در این مقاله قصد داریم به هرآنچه که باید درباره لوازم جلوبندی و نحوه بررسی لوازم جلوبندی پرایدلوازم جلوبندی سمندلوازم جلوبندی 206 و لوازم جلوبندی 405 بدانیم، بپردازیم.


جلوبندی خودرو را بهتر بشناسیم
جلوبندی خودرو قسمت زیرین و جلویی خودرو را می گویند که در اصل باعث ارتباط بین اتاق خودرو و شاسی می شود. از مهم ترین وظایف سیستم تعلیق خودرو می توان به این 2 مورد اشاره کرد :

1. جذب ارتعاشات و تکان‌های ایجادشده ناشی از دست‌اندازها و ناهمواری‌های مسیر که موجب افزایش آرامش سرنشینان می شود
2. افزایش کنترل و هدایت‌پذیری خودرو مخصوصا در حین ترمز و عبور از پیچ‌ها

از اجزای تشکیل‌دهنده سیستم جلوبندی ماشین می توان به این موارد اشاره کرد: فنر/کمک فنر – سیبک – بوش – میله موجگیر یا میله تعادل – بلبرینگ - سیستم فرمان – اکسل – سگ دست و شغال دست – طبق – رام – سیستم چرخ. که خرابی هر کدام از این قطعات می تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به جلوبندی خودرو وارد نماید.


نشانه های خرابی سیستم جلوبندی خودرو چیست؟
به طور خلاصه 5 نشانه خرابی جلوبندی خودرو به این صورت است:
• سواری خشک و خشن خودرو
• اختلالات فرمان خودرو
• آج‌های ناهمگون بر روی تایرها
• روغنی بودن قطعات سیستم جلوبندی
• خرابی سیستم تعلیق

دلایل خرابی جلوبندی

و از جمله دلایل خرابی جلوبندی خودرو میتوان از این موارد نام برد.
• لاستیک های خراب
• عدم بالانس چرخ‌ها
• ناکافی بودن عملکرد میل تعادل
• خرابی بلبرینگ‌ها
• سیبک خراب
• آسیب به شاسی خودرو
• خرابی بازوی سگ‌دست
• فنر و کمک‌فنر ضعیف
• خرابی ترمز


لوازم جلوبندی پراید
جلوبندی پراید مسئول تعلیق و هندلینگ خودرو می باشد. و همچنین فشار بیرونی که به خودرو وارد می شود را هم مهار می کند. تصور کنید وقتی خودرو پراید از چاله، دست انداز یا پیچ رد می شوید در آن زمان جلوبندی مسئولیت هندلینگ خودرو را عهده دار است.

به طور میانگین استهلاک جلوبندی پراید بسیار بیشتر از خودرو های دیفرانسیل عقب است. این امر به این دلیل است که موتور، چرخ ها و گیربکس در یک محور قرار دارند و در نتیجه این قسمت فشار بیشتری را متحمل می شود.

منبع: لوازم جلوبندی چیست؟ | از چه اجزائی تشکیل شده است؟ | فایتون قطعه

آشنایی کامل با سیبک فرمان


سیبک فرمان از آن دسته از قطعات است که خرابی آن روی سیستم جلوبندی خودرو تاثیر منفی بسیاری دارد. سیبک فرمان شبیه به یک گوی فلزی است که به یک بازو وصل شده است. این گوی فلزی در داخل یک محفظه‌ فولادی جای گرفته است که لاستیکی در اطراف آن را پوشانده است.

 

ا سیبک فرمان پراید، سیبک فرمان پژو206، سیبک فرمان سمند، سیبک فرمان پژو 405 و... همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند. یکی از کارایی سیبک این است که تلاش می کند تا از میزان اصطکاک ایجاد شده در بین قطعات بکاهند.

 

همچنین سیبک فرمان باعث جهت دهی به چرخ های خودرو می شود و به علاوه موارد ذکر شده تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.

 

 

علائم خرابی سیبک‌ها را بشناسیم

در این بخش از مقاله آشنایی با سیبک خودرو، به علائم خرابیا سیبک فرمان پراید، سیبک فرمان پژو206، سیبک فرمان سمند، سیبک فرمان پژو 405 و...میپردازیم.

  • فرسودگی رودتر از موعد قطعات سیستم فرمان
  • سایش غیرطبیعی لاستیک‌های جلو
  • زمانی که فرمان به اصطلاح خلاصی دارد.
  • فرمان پذیری خودرو خوب نیست و باعث می شود از مسیر منحرف می شود.
  • شنیده شدن صدا در هنگام عبور از دست اندازها
  • احساس لرزش فرمان در هنگام حرکت یا پیچیدن خودرو
  • فرمان سفت می شود
  • لق شدن بیش از حد فرمان

 

در صورت مشاهده یکی یا چندتا از موارد فوق، در اسرع وقت به یک مکانیک یا کارشناس مجرب مراجعه کنید تا از آسیب‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

 

دلایل خرابی سیبک فرمان چیست؟

جدای از تشخیص علایم خرابی سیبک مسئله ای که در اینجا مطرح هست فهمیدن دلایل خرابی سیبک فرمان است تا به وسیله آن از بتوان از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

عواملی از قبیل پارگی گردگیر سیبک، هرز شدن پیچ و مهره‌ها، زنگ‌زدگی سیبک‌ها و خوردگی سیبک ها از جمله دلایل خرابی سیبک فرمان مطرح شده اند.

 

نکته ی قابل توجهی که وجود دارد این است که در صورت مشاهده خرابی سیبک فرمان شخص راننده هم می تواند اقدام به تعویض آن نماید.

 

منبع: همه چیز درباره سیبک فرمان

معرفی انواع لنت ترمز


لنت ترمز چیست؟

یکی از بخش های مهم خودرو لنت ترمز یا Brake Pad است که مهم ترین وظیفه را در قسمت چرخ و ترمز ایفا می کنند. و همچین در حفظ جان سرنشینان نقش به سزایی دارد. لنت ترمز در 2 قسمت چرخ عقب و چرخ جلو خودرو مورد استفاده دارد. مثلا لنت ترمز جلو 206 و لنت ترمز عقب 206 . این قطعه مهم و کاربردی در سال 1902 توسط فردی به نام فردریک لنستر ساخته شد .

به بیان ساده تر لنت ترمز سمند ، لنت ترمز 206 ، لنت ترمز پراید یا در کل همه لنت ترمزها با ایجاد اصطحکاک در دیسک ها یا کاسه ترمز انرژی جنبشی و حرکتی که توسط چرخ ها ایجاد می شود را به انرژی حرارتی تبدیل می کنند. سپس با پخش این انرژی در فضا، شتاب منفی خودرو را می گیرد و سرعت اتومبیل را کاهش میدهد. قدرت این چرخه حدودا 10 برابر قدرت موتور است. از اینرو در ساخت این قطعه باید از مواد و آلیاژ با کیفیت استفاده کرد تا توان لازم در برابر اصطحکاک و گرمای ایجاد شده را داشته باشد.

 

اجزای لنت ترمز

ساخت لنت ترمز ها در 2 مرحله ی اصلی ساخت کفشک و ساخت لقمه لنت انجام می ­گیرد.

  • کفشک: محل قرار گیری لنت است و با توجه بو نوع لنت شکل ظاهری متفاوتی دارد.
  • لنت لقمه: نیروی اصطحکاکی توسط لنت لقمه ایجاد و کنترل می ­شود.
    لقمه لنت ها در 5 نوع زیر موجود می­ باشند و بسته به نوع خودرو و سازندگان مورد استفاده قرار می­ گیرندلنت بدون آزبست ارگانیک، لنت سرامیکی، لنت نیمه فلزی، لنت کم فلز و لنت زینتری

منبع: معرفی انواع لنت ترمز


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فایتون قطعه" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما